TheFitnessViking

Direktlänk till inlägg 23 januari 2014

Lära om Protein! Tips!!

Av Oscar Throedsson - 23 januari 2014 19:10

Vad är protein?
Protein eller äggviteämne som det hette förr. Är en molekyl som egentligen står för allt levande.
En proteinmolekyl består av aminosyror som hålls ihop av långa kedjor. Det mesta proteinet är mer eller mindre glykosylerade. Det menas att dom har genomgått en slags modifiering där längre eller kortare kedjor av kolhydrater bundit kovalent till proteinet. Då kallas det glykoproteiner. Om proteiner innehåller mycket kolhydrater så kallas det proteglykaner.  

Varför behöver vi protein när vi tränar?
Kommer kroppen bryta ner proteinet till aminosyror som tas upp av kroppen och behövs för våra cellers uppbyggnad, enzymer, våra hormoner, delar av immunförsvaret och reparerar våra muskler efter ett hårt träningspass som gör att du bygger starkare och större muskler. Samt skapar det en bra vätskebalans.

Hur mycket protein?
Kollar du runt så verkar forskarna inte komma överens. Man hittar allt från 0.75g/kg till 1-1.5g/kg Man hör ofta på gymmet att du ska ha mellan 2g/kg – 3g/kg för att bygga på dig muskler.
Jag kan gå till mig. Nu när jag körde min diet från okt 2013 till feb 2014. Så ska jag ha i mig 220g protein om dagen. 220/91=2,4g. Under dieten har jag gått från 11% BF (bodyfat) till 8%BF och växt 0.8 i muskler. Nu när jag ska gå upp i massa så kommer jag höja protein intaget till 3-3.5g till att börja med. Hade kunnat göra det på kortare tid men vill inte sätta mig i ett nedbrytningsläge när jag ändå inte ska ställa mig på scen och tävla.

Intaget beror helt på hur din kropp ser ut. Hur rörlig du är på dagarna och vad din kropp tar upp och gör sig av med. Ska du bygga muskler och är liten så hade jag rekommenderat 2-2,5g/kg tills du har lärt känna din kropp.
Ska du gå ner i vikt så ska du alltid ha i dig mindre än vad du gör av med.

Hur mycket per måltid?
En bra måltid innehåller 30g protein. Det är inte lönt att lägga mat på en tallrik som innehåller 30-40g+ protein. Kroppen kan ungefär ta hand om 30g åtgången.
För att få veta hur många måltider du ska ha i dig om dagen så tar du (mängden protein om dagen /30= antal måltider)
Här får ni se min uppläggning.
220/30=7
1. Frukost
2. Mellanmål
3. aminosyror & banan innan träning(mellanmål)
4. Träning
5. Protein Shake & riskakor
6. Middag
7. shake & öpple (mellanmål)
8.kvällsmat
9. Kvällsdrink(kvälls/mellanmål)

Anledning att jag har mer än 7 måltider är för att jag inte har 30g protein i alla mina mellanmål. Mina mellanmål blir tillsammans grammen som saknades från att göra andra måltider fullbordade.   

Hoppas inte detta var allt för krångligt för dig och jag gav dig lite ny kunskap. Självklart har kolhydrater stor betydelse med. Du kan inte sortera ut att du bara ska kolla på kolhydrater, fet, protein lr kcal. Allt har ett samspel. Mer texter kommer upp om det.

Kommentera vad du vill ska komma upp eller vad du tyckte om texten. Ställ en fråga. HA DET BÄST
// Oscar aka Viking

 
 
Annie

Annie

23 januari 2014 19:23

Kul med en träningsblogg! Jag är en tjej som tränar mycket och skriver ofta om träning också ;-)Är riktigt taggad och motiverad ;-)

http://Lifebyannie.bloggplatsen.se

Oscar Throedsson

23 januari 2014 19:30

Ja fick bli en blogg. Kan ju inte skrica FB statusar varje 15min ;) hehe.

 
Johanna

Johanna

23 januari 2014 19:40

Hej!
Ville bara säga välkommen till bloggplatsen! Är det något du behöver hjälp med ( typ header eller så) så fråga gärna, vill gärna hjälpa till så gott det går. Du kanske kan kolla in min blogg och ge mig lite tips på vad jag skulle kunna skriva om? Hoppas att vi hörs av igen. och lycka till! ;)

http://Johanna-jojo-Johansson.bloggplatsen.se

Oscar Throedsson

23 januari 2014 20:19

Sidan är ju extremt krånglig. Så klickar runt och försöker lära mig. Tycker du ska skriva om dina intressen =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Oscar Throedsson - 25 januari 2014 18:12

Tjena, ja titeln är helt korrekt. Då jag bara tränar en kille just nu nere i italien så tänkte jag göra lite gratis träning. Detta är dealen. Jag tar på mig max 3 st nu. Gärna blandade så det inte bara blir tjejer som ska gå ner i vikt eller killar s...

Av Oscar Throedsson - 23 januari 2014 21:09

När man har ett problem så tror så många att man är ensam om det. Fast det är inte så! Det är fel! Låt mig förklara min syn på det hela gott folk. Delar av min historia som forma mig. Jag blev misshandlad, huvudet dunkad i sängen, väggar, dörrar skak...

Av Oscar Throedsson - 23 januari 2014 17:03

Så. Nu är mitt benpass avklarat. Snart dags för lite middag. Blir kyckling, ris och grönsaker. Tänkte på att många tappar motivationen av vintern när jag gick till gymmet. Vilket jag kan förstå. Det är kallt, slaskigt (vissa områden). Man vill inte r...

Av Oscar Throedsson - 23 januari 2014 13:06

Tjena. Jag är en ny kille på bloggplatsen. Tänkte att jag testar detta lite. Är du intresserad av träning så är jag defenetivt rätt kille att följa. Lite uppdatering vad jag har gjort nu senaste månaden då. Har gått på diet och klyvt bort ganska myck...

Presentation


Åsikter, artiklar, texter, bilder, videos, fakta och självklart besvarar jag frågor på bloggen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards